25 Kasım 2012

arjantin gezisi (buenos aires, patagonya, iguazu)

14 ekim 2012

alitalia ile roma'dan buenos aires'e variyoruz.istanbul-roma- buenos aires seklinde aldik biletlerimizi. gidiste ve donuste romada 11 saatlik vaktimiz vardi. tavsiye ederim toplamda 20 saat boyunca romayi gezmis olduk ve gorulmesi gereken yerlerin 100de 90ina check listemizdeisaretledik. buenos airese varir varmaz aerolines argentina sirketinden  patagonyaya ucak biletimizi kapiveriyoruz. bu konuda size kotu haberlerim var. arjantin icinde ulasim yapan iki buyuk hava yolu sirketi var birisi lan digeri ise aerolines argentina fakat internetten bilet alamiyorsunuz illaki arjantinde olmaniz gerek o yuzden erken booklama sansiniz yok hafif husran oluyor ama arjantine giden herkes patagonyaya ugramali derim. net. neyse Buenos Aires'te iki havaalani var. bir tanesi ulke icindeki ucuslar icin digeri ise hem uluslararasi hem de  ulke ici ulasim icin. uluslararasi havalimani sehir merkezine biraz uzak. hatta bayagi uzak ama baska care yok, taksiyle bir saat suruyor, havalimaninda taksi sirketi var gideceginiz adresi soyluyorsunuz, hesaplayip size su kadar tutacak diyorlar ve kapisina kadar goturuyorlar. cok profesyonelce, oldukca memnun kaldik. Otelimiz Palermo bolgesindeydi diger adiyla buenos aires'in (BsAs) "soho"su. otellerre genelde check in 14.00 civari, lobiye esyalari biraktiktan sonra palermo"yu geziyoruz. Hayatimda gordugum en havali, en tarz dukkanlar, restaurantlar, her yer ve her sey bir stil icerisinde burada!

Soho'daki Cafe Bartola sanirim gordugum en sevimli cafe. bir yer acsam burayi acardim sanirim:) o kadar samimiler ki, bir kac arkadas bir araya gelip burayi acmis olabilirler, kendi zevklerince muzik caliyorlar, yemek yapiyorlar, ortam sicacik.
wifi= bartolamas :)
 Daha sonra china townu ziyaret ediyoruz  bu kisim asyalilarla dolu oldugu gibi biraz da kucuk almanya gibi nedeni ise soyle: ikinci  dunya  savasi sirasinda bircok yahudi savas sonrasindaysa bircok nazi arjantin'e kaciyor, hatta savastan 15 yil sonra "yahudi kasabi" lakapli  adolf eichman buenos aires'de yakalaniyor. anladigim kadariyla juan domingo peron nazilere yakin davraniyor. neyse burada dukkan isimleri bile alman:)

cafe bartola

15 ekim 2012

Kahvalti ve hayal kirikligi. Ispanyolca konusulan heryerde mi allahim bu tatli ve kahveden olusan kahvalti! ilginc olan sey bizde nasil rakiyla su icilirse bsas'de de kahvenin yaninda shot bardaklarda portakal suyu iciliyor:) bence sevimli. daha sonra av 9 julio caddesine yuruyup basliyoruz 152 nolu otobusu beklemeye. neden mi? cunku bu otobus la boca'ya gidiyor da ondan... la boca gercekten film gibi bir yer. ilk once boca juniors stadyumunu geziyoruz. stad kucucuk, en on siradayken sanki ceza sahasinin icindeymissiniz gibi hissediyorsunuz. rehberimiz 10-15 kisilik bir grupsunu bi goooool diye bagirin diyor. deniyoruz. stad yikiliyor kimbilir hinca hinc doluyken nasil bir atmosfer vardir merak ediyoruz. ama benim inanamadigim, denene gore o kucucuk stad bizim sukru saracogluyla ayni kapasitede insan aliyormus. insanlar yersizlikten omuzomuza izliyormus maci, dipdibe zipliyorlarmis, bu yuzden de atmosfer inanilmazmis.

staddan sonra caminito sadece bsas"ind egil arjantinin en unlu sokaklarindan. rengarenk evler, tango yapan insanlar, tango dinleyip izleyebileceginiz restaurantlar, maradonna ve messili milli takim formalari ask semti burasu sokaklar asik ve her firsatta birbiriyle temastan cekinmeyen opusup koklasan ciftlerle dolu, basibos kopeklerle dolu. sanki su koseyi donunce "amores perros"un setindesiniz.googleaa " republica de la boca" yazdiginizda gordugunuz o meshur duvar da burada.hemen cektiriyoruz onunde fotograf. eksik kalamayiz:)

La Boca'da gecen saatler sonrasinda terketmek istemiyorum burayi, filmde gibiyim.
 LA Boca'yi gordukten sonra iyi ki arjantindeyiz diyoruz ve san telmo'ya dogru yuruyuse basliyoruz.
San Telmo'da tangol adinda tur sirketi bulup iguazuya otobus biletlerimizi aliyoruz, otelimizi ayirtiyor ve hem brezilya hem arjantin olmak uzere iki tarafta iki gunluk selale turu satin aliyoruz. fiyati su an hatirlamiyorum ama gayet uygundu. otobus yolculugu bsasden puerto iguazuya 18 saat suruyor ama hayatimda ben boyle rahat otobus yolculugu yapmadim. o kadar konforlu ki otobusler koltugunuz 140 derece yatiyor(saka degil) ve otobuste viski sarap falan ikram ediyorlar siz dusunun artik benim bircok ucak yolculugumdan daha keyifliydi.
San telmoda defensa sokagi wallstreet gibi bankalar trenckotlu bankacilar, iste oyle bir ortam. kimi baska sokaklarda ise tango sovlari var ve pazar gunleri, san telmo pazariyla unlu. bizdeki domat, zeytin pazari akliniza gelmesin ya da sali pazari kiyafet falan da degil. sanat pazari. insanlar, universite ogrencileri sanatlarinin sergiliyor, fotografcilar fotograflarini satiyor. gorulmesi gerek.

16 ekim 2012

Av de Mayo'daki tortoni cafe'ye gidiyoruz, dunyanin en turistik kafelerinden birisi. onunde sira beklerken turk cift esref ve maral ile karsilasiyoruz, istanbul'da bir tango okullari var, balayi icin en dogru yerdeler:)
Eskiden tiyatro fakat simdilerde kitapci olan  El Ateneo'ya ugruyoruz. 200.000 civari kitak avr ve ayrica 4000 kadar ispanyolca olmayan kitap var. burada rahat 2 saatimizi farkina varmadan gecirmisizdir.

17 ekim 2012

hava yagmurlu ve ben bsas sokaklarinda fotograf cekiyorum. bsasin en buyuk caddelerinden biri la fe'de kahvalti ediyoruz. ve basliyorum dusunmeye dunyadaki bircok ulkede kahvalti kruvazan arti kahve ya da bir dilim ekmek ustu meyve ya da recelden olusurken neden bizim doktorlar kahvalti cok cok onemli diye bagiriyor. bunca ulke sagliksiz mi anlam veremiyorum. kirmizi et zararli deniyor ve su an kirmizi eti en cok tuketen ulkedeyim tek bir sisman insan yok, nolacak? neyse kahvaltiyi seviyorum ama dehset verici onemli oldugunu dusunmuyorum. kahvalti yapmayan ulkelerin turlu hastaliklara yakalandigi ya da erkenden gocup gittigi  falan yok.

restaurant el desnivel

18 ekim 2012
bugun gunlerden patagonya'ya, dunyanin sonuna ucus gunu! 6.25 de ucuyoruz ve 9.25 de El Calafate'deyiz. Perito Moreno'ya en yakin yerlesim birimi burasi mecbur burada kalacaksiniz buzul goreyim diyorsaniz:)  havalimanina inerken boyle bir guzellik olamaz. ucagin inecegi pistten lamalar kacisiyor etrafa, yakinlarda su birikintileri var ustu mavi buz parcalariyla hareketli. belli ki perito moreno'dan kopup yolculuga cikan buz parcalari bunlar. havalimanina inerken karsilastigimiz guzellik karsisinda gazlara geliyoruz ve "kahretsin neden sadece 3 gunlugune buradayiz, demek ki her dakikamiz degerli" diyoruz ve hemen araba kiraliyoruz. artik ozguruz! Patagonya'da kisitli gununuz varsa araba kiralamanizi tavsiye ederim, faydasini gorduk.
Otelimiz balayina gore mutevazi ama cok cok sevimli http://www.myhotelcalafate.com/.
herkesi burada kalmaya davet ederim, otel dunyanin dort bir yanindan ogrencilerle ve gezginlerle dolu, buraya gelenler belli ki yaymaya degil patagonya'yi kesfetmeye gelmisler. resepsiyonda 27163873 adet piercingli elemanlar falan calisiyor pink floyd, queen dinliyorsunuz lobide:) oylesine harika bir yer bu otel. terteiz bi de. 3,4 ve 5 yildizli otellerde de kaldim tum samimiyetimle soyluyorum otel gercekten temizdi:)
otelin sevimliligine bayila bayila esyalarimizi birakip hemen perito moreno'ya kosuyoruz.  El Calafate'e 70 km uzakliginda. Buz dagini gordugumuz anda dunya duruyor ve o an karar veriyoruz bir sure icin hatta uzun bir sure icin tatillerimiz hep doga mucizelerini gormekle gececek. yani burasi adina kitap yazabilirim ben, filmler ceker destanlar yazarim. tasi taragi toparlayip soguk havaya ragmen yerlesirim bikmadan usanmadan o masmavi dagi izlerim:) (yazaken gozlerim dolacak simdi haha)
neyse buzdagi unesconun korumasi altinda, dunya mirasi. isterseniz tekne turuyla dibine kadar yaklasabiliyorsunuz, her gecen gun parcalari koparken bir taraftan kendini yenileyen bir buzdagi. 365 gun boyunca orada.

19 ekim 2012
route 40  uzerinden sili'ye gitmek icin (bilgisayarimda turkce karakter yok, nefret ediyorum ama bu sekilde yaziyorum maalesef) yola cikiyoruz. 70 km yolu 3 saatte aliyoruz ama bu yoldaki tek araba biziz abartmiyorum 3 saat boyunca etrafdaki iki insan sadece BIZIZ. dipsiz bucaksiz dumduz oldugunu dusunun etrafinizin ne bir tepe var ne bir ev. barzo olacak ama anlatilmaz yasanir:)
route 40 bittikten sonra sili sinirina yaklasiyoruz, yaklastikca insanlarin tipleri amerikan filmlerindeki uyusturucu kacakcisi tipli oluveriyor, pis pis guluyorlar korkuyoruz, bence bu kisimda yabancilari pek sevmiyorlar.
arjantinden cikis damgasi vurduruyoruz pasaporta ve sili sinirinda pasaporta siliye giris damgasi vurduruyoruz sonra araba icin belge istiyorlar bizden, aa o da nesi eyvah diyoruz ve arjantin sinir karakoluna geri donuyoruz sonra 2 saat boyunca sadece ispanyolca konusan jandarma bruno'yu cozmeye calisiyoruz, almanca ve turkce kufurler ediyoruz. lafin gelisi 2 saat degil ciddi ciddi 2 saat. neyse bir turist geliyor sansimiza ve ceviriyor araba kiralik oldugu icin ulke disina cikis belgesi almamiz gerekiyormus sirketten, haliyle bizde o yok.pasaporttada hala silide gorunuyoruz tekrar sili'ye gidip cikis damgasi vurduruyoruz ve arjantin'e giris yapiyoruz. toplamad 3 saat falan suruyor bu olay:)
neyse pasaportta bir ulke icin daha damgamiz var diye teselli oluyoruz.  donus yolu yine muhtesem inekler, lamalar, filamingolar cennetteyiz. bir de surekli selektor yiyip duruyoruz meger gunduz ya da gece farketmez, patagonya'da farlar acik araba kullanmak zorundasiniz. selektor yedikce durduk arabada bisey mi var diye kontrol ettik en son polis durdurdu oyle haberimiz oldu.

20 ekim 2012
El Calafate koyunu kesfediyoruz, evimize esyalar aliyoruz ve gol kenerinda park edip flamingolari izliyoruz:)

21 ekim 2012
san telmo pazarini geziyoruz. bsas'deyiz. insanlar ellerinde pet su sisesi yerine termoslarla geziyorlar ve ozel bir bardak arti icinde metal pipet. en sonunda anliyoruz ki mate cayi bu ve arjantin'in milli icecegi. bizde cay neyse o ama sokakta yolda yururken iciyorlar. 8 yasindakilarden tut 60-70li yaslara herkesin elinde termoslar, cok ilginc yolda bunlarla usenmeden dolasmalari. e bizde aliyoruz istanbul'a goturmek uzere..

22 ekim 2012
soho'da dogum gunu kutluyoruz:) aksami tandoor adli hint restaurantinda yemek. bsas'de  caniniz hint yemegi cekerse tiklatin bu yerin kapisini.. http://www.tandoor.com.ar/

23 ekim 2012
sabah buenos aireste gezinti aksamustu ise via bariloche otobusuyle 18 saatlik iguazu yolculugunun baslangici. bu otobusun konforunu anlatmiycam artik 160 derece yatan koltuk ve ayaginizi koyacaginiz ayrica bi koltuk icin googledan bi link buldum hemen tik tik :)

24 ekim 2012
 brezilya'ya gecis ve selale gezintisi.

25 ekim 2012
arjantin  tarafinda selale gezintisi ve tekne turu. bu tekne turu sadece arjantin tarafinda var  adrenalini sevenler denemezlerse cok sey kaybederler. tekne sonunda bildiginiz dusa girmis gibi islaniyorsunuz bizim  yaptigimiz hatayi yapmayin yaninizda mayolarinizi goturun.

aksam buenos airese donus icin otobus

26 ekim 2012
tigre nehri'n de tekne turu. buenoas aires'ten otobusle yaklasik 2 saat suruyor trenle ise 1 saat suruyor. biz biraz etrafi da gorelim diye giderken otobus donuste ise tren sectik. tigre'de tekne turu yaklasik 1 saat suruyor. rehberler sadece ispanyolca konusuyor, cenesini kapasa da rahat etsek diyorsunuz dili bilmiyorsaniz.,

27 ekim 2012
eva peron muzesini ziyaret etmece,  la recoleta mezarligini gezmece (eva peronun mezari da burada) eva peron'a ulke asik her yerde perondan bir iz, ona olan hayranligin bir gosterisi. hosuma gidiyor.

bsas e son kez iyice sarilmaca, hediyeler, hatira esyalari almaca.

28 ekim 2012
roma'ya ucus. bir sonraki post roma hakkinda olacak.

ek  olarak.

• 7 gun yetmez 2 hafta tam tadinda yetiyor.
  • patagonya ve iguazu ya usenmeyin mutlaka gidin. arjantin demek sadece tango futbol ve biftek yemek degil. ulke tam bir cennet, dogasi bakimindan. biz gidemesek de mendoza ve santadan askla bahsediyordu tanistigimiz amerikali cift.
  • ulkenin en iyi restauranti la cabrera'da mutlaka yemek yiyin. cok ucuk degil fiyatlar. randevu almaniz gerekiyor 2 gun onceden, randevu internet sitelerinden online olarak alinabiliyor http://www.parrillalacabrera.com.ar/ menudeki en ucuz sarabi secin yaklasik sisesi 30 pesomuydu neydi disarida sisesi 6 pesoya buluyosunuz:) ama cok lezzetli biz yanimizda 3 sise getirmeyi basarabildik. bife de chorizo 400 gr 110 pezo. 800 gr bife de chorizo 160 pezo. yaninda bizdeki gibi tepside mezeler ve salata geliyor ama bedava:) o yuzden sakin baska biftek ve icecekten baska bisey soylemenize gerek yok. bu restauranti cok ozliycem.
  • empanadas yiyin.
  • nedir yemem gereken en guzel izgara et diyenlere bife de chorizo ve lomo deneyin derim hatta 2gunde 1 denedik biz. pisman degiliz bu zamana kadar biftek yememisiz dedik.
  • etlerde, well done mantigi bizdeki az pismise denk geliyor haberiniz olsun
  • yukarida koyu renkle belirttigim yerleri gezin gorun.
  • thy direk ucus baslatmis bizim gittigimizde bu firsat yoktu ama gormediginiz ulkelerde uzun saat suren aktarmalardan korkmayin
  • etler 400gr servis ediliyor, utanmayin bu bize fazla iki kisi paylasicaz bi porsiyonu deyin yoksa haliniz fena.
  • tango izleyin, sevdiginize tekrar asik olun o muzikte
  • turla gitmeyin
  • otelleri mutlaka onceden belirleyip, yer ayirtip gidin.
  • turk insaniyla buenos aires halkinin ne cok benzedigini gozlerinizle gorup sasirin, hatta bir arkadasimin babasi kaptanmis cok seyaht edermis dermis ki "turkun gozlerini kapa sal buenos airese kendini istanbulda sanar" katiliyorum.
  • boca juniors maci denk getirirseniz ne mutlu size.
  • prizlerimiz ayni (iguazu haric)
  • mate cayi ozel bardagindan ve mate cayindan alin evinize getirmek icin
  • gece yarisindan sonra acilip sabah 6ya kadar acik olan cluplere gidin,
  • eva peron muzesini mutlaka gorun
  •  6-7 kopek dolastiran, isi bu olan insanlari izleyip mutlu olun
  • vejetaryenler icin palermodaki sarkis yunan restaurantini oneririm, mezeler bizim mezeler.
  • insanlar tuhaf bir sekide apartman kapilarini kitliyorlar
  • buenos airesi doya doya koklayin, sehrin kendine has kokusu cok guzel
  • hayatimda en cok sahipli ya da sahipsiz kopegi burada gordum
  • recolata mezarligini gorun, burasi mezarliktan cok heykeltraslarin sanatlarini sergiledigi yer gibi, eva peron'un mezarini ziyaret edin.
  • tigre'de bot turundan cok bisey ummayin
  • otobuslerde bozuk para atmaniz gerekiyor o kutuya, bozuk para bulmak cok zor, bozdurdugunuz paralarinizi harcamayin.

• kocaman bir caddesi var 7-8 seritten olusan o caddeden kosarak karsiya gecin
  • insan eva peron'a bu kadar deger verdiklerini gorunce cok mutlu oluyor (niyeyse). her yerde peron posterleri, bisey biseyleri.
  • palermo'da alisveris yapin. cafeleri gorun. burasi cok havali sik ugrayin buraya
  • araba kiralarsaniz, patagonya'da farlariniz gece ve gunduz hep acik olmali unutmayin
  • iguazu'yu hem arjantin'den hem brezilya'dan gorun, mutlaka tekneyle selalenin dibine yaklasin (mayolari unutmayin)
  • guney yarimkureye gidiyosunuz unutmayin mevsimler bizdekinin tersi:)
  • arjantin'e asik olup birdaha hep daha gelmek isteyeceksiniz hazir olun:)