27 Kasım 2011

kış kahvaltısı


en sevdiğim kahvaltı elbette yaz kahvaltısı. domatesler,salatalıklar türlü yeşillikler, meyveler. ama kışın domates salatalık gibi sebzelerin tadı olmadığından kimilerinin tatlı gelse bile besin değerinin hiç olmamasından aksine içerdiği hormonlar yüzünden zarar yurdu olmasından bende kaşıntılar başladı onları yerken vicdan azapları, pişmanlıklar..

annemlerde hala kış denince domates, salatalık gibi yaz sebzeleri tüketimi durur.evine gidip dolabına baktığımda " domateslerin nerede?" dediğimde ya "kavanozlarda" diyerek yazdan yaptığı domates konservelerini kasteder ya da kuru domatesleri gösterir. taze domates aklına bile gelmez.. biz o kadar alışığız ki etrafta görmeye. ben unuttum artık kestanenin, patlıcanın, karnabaharın mevsimi neydi ne değildi ama geçenlerde izlediğim bir programda beslenme uzmanı "manavda, pazarda gördüğünüz kilosu ucuz olan sebze mevsimindedir, hormonlu değildir" dedi. az çok ona uymaya çalışıyorum.

hormonlu gıdalar keşke çoluk çocukların boyunu uzatlamak la kalsa, mesela domates bakıyorsunuz "aa kalorisi az ben bugun çoban salata yapayım, bol domates koyayım dietime de uygun hem de lezzetli" diyoruz. en azından ben diyorum. fakat öğrendiğime göre

Sıklıkla tüketilen hormonlu gıdalar, vücuttaki hormon dengesinin ve bağışıklık sisteminin bozulmasına, şişmeye, yağlanmaya ve hücreleri zayıflatarak kanser yatkınlığını artırmaya neden olur.

yani tamam gibi görünse bile görünmeyen bir bela. o yüzden bugün annemin kuruttuğu domatesleri ıslatıp masaya koydum. yine anne kurutması biberler yumurtanın içine, kuru incirler ise tatlı niyetine.
mis gibi de oldu. sadece alışık olmdığımız için kullanmıyoruz. tabii ki dışarıda aldığımız sandvicten, pizzadan çıkartacak halimiz yok ama, kar kardır, bir yerden başlamak gerek sanırım.

bir de kahvaltılık sos tarifi vermek istedi canım:

1 çay kaşığı kara biber
1 çay kaşığı pul biber
2 yemek kaşığı biber salçası (dolu dolu)
1 yemek kaşığı domates salçası( dolu dolu)
1 yemek kaşığı domates püresi
1 tatlı kaşığı zeytinyağı
2 ceviz (ezilmiş)
küçük bir diş sarımsak (ezilmiş)

hepsini karıştırıyoruz. mis mis.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder